Rätt butiksbelysning ger ökad försäljing- vi förklarar hur
Rätt butikbelysning gör underverk – det skapar en starkare kundupplevelse och kan direkt bidra till ökad försäljning. I den här artikeln förklarar vi varför ljussättning är avgörande för detaljhandeln.
Att vi mår bra av ljus är välkänt, men hur påverkar ljuset egentligen kundupplevelsen i butik? Som experter på belysning inom retail vet vi på Lightmakers att rätt ljussättning gör mer än att bara lysa upp en yta – den skapar stämning, vägleder kunden och lyfter fram produkterna på bästa sätt.
Med en bra butiksbelysning menas att belysningsanläggningen är anpassad efter butikens produkter och inredning. En annan sak är kundernas demografi, speciellt med tanke på kön och ålder. Varor som elektronik och verktyg kräver en annan belysning än bröd och bakverk. Kvinnor gillar varmare belysning än män och äldre behöver mer ljus än unga. Detta är avgörande saker att ta hänsyn till i framtagandet av ett belysningskoncept och en viktig orsak till att det lönar sig att be om hjälp när det kommer till val av belysning.
HUR VÄLJER MAN RÄTT BUTIKSBELYSNING?
Val av typ av belysning måste alltså väljas utifrån flera parametrar och inte bara efter ett mål som «tillräckligt med ljus». Ett belysningskrav på 1000lux är inte ensamt tillräckligt. Belysningskraven för en butik bör också omfatta:
- Färgtemperaturer
- Olika ljusnivåer för olika varor och avdelningar
- Färgåtergivning
- Kvaliteten på belysningen som ska levereras.
- Belysningsanläggningen måste anpassas till butikens inredning både när det gäller placering, färger och design. Ljus och inredning ska tillsammans framhäva produkterna och göra dom attraktiva.
RÄTT BELYSNING INBJUDER TILL BRA KÖPUPPLEVELSER
Grid Design har utvecklat ett koncept för Big Bite, som levererar snabb och god mat till marknadsledande priser. Huvudprodukterna till Big Bite är baguetter och wraps som tillagas efter önskemål vid beställning.
Helheten, representerad av interiör, kommunikationsobjekt och belysning, bygger tillsammans trovärdighet och attraktivitet. Det är avgörande för konceptet att ingredienserna ser färska och inbjudande ut. Belysningen spelar en viktig roll för att uppnå det» säger Jørgen Bertelsen på Grid Design.
Kundernas demografi kan också påverka valet av butiksbelysning. Vi vet att kvinnor ofta gillar varma färgtemperaturer och kan också acceptera lägre ljusnivåer, medan kall och kraftigare belysning mer appellerar till män.
Dessutom bör man vara uppmärksam på att äldre personers synseende kräver en högre ljusnivå. En butik som bara säljer ungdomskläder kan till exempel tillåta sig mer kontraster och mindre ljus. Ett exempel på detta är retailkedjan Abercrombie & Fitch som har mörk interiör, hög musik och mycket kontraster i sina butiker.
Biltema och bilhandlare har mest manliga kunder och «hårda» varor. Det är därför man valt en kall färgtemperatur som framhäver färgerna och stimulerar aktivitet.
VÄLJ RÄTT FÄRGTEMPERATUR OCH FÅ EN LÄNGRE KUNDEXPONERING
Varje produkt har sin uppgift i en butik. Förutom grundbelysning, kan valet av färgtemperatur och typ av belysning påverka tiden som kunden uppehåller sig i butiken, vilka varor de tittar på och till slut om dom köper något. Varma färgtemperaturer som 2700K och 3000K används ofta på textilier som i exemplet med Match. Pendlade armaturer skapar nyfikenhet och ger en känsla av exklusivitet. Det är också möjligt att kombinera olika färgtemperaturer för att skapa kontraster samt anpassa belysningen till typen av textil.
Mörka kostymer och jeans bör belysas med kalla färgtemperaturer och röda kjolar kan bli oranga om man belyser dom med för varm färgtemperatur. Man ska därför vara klar över att färgtemperaturer under 3000K kan påverka upplevelsen av de faktiska färgerna.
I klädesbutiker bör man därför välja belysning med mycket hög färgåtergivning så att varorna blir presenterade på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. CRI/Ra över 90 är att rekommendera. I butiker som säljer «hårda» varor kan det vara förnuftigt att välja en kallare färgtemperatur. Belysningen gör att produkterna framstår som lite mer «crispy».
För Biltema är det som exempel valt en kall färgtemperatur och en jämn belysning, men det behöver inte vara standard för denna typ av butiker.
Elkjøp 3.0 koncept med kombination av varma och kalla färgtemperaturer, olika typer av belysning med både grund- och effektbelysning samt dekorativa objekt
VAD BÖR DU TÄNKA PÅ NÄR DU VÄLJER LEVERANTÖR?
Ett belysningskoncept måste vara genomtänkt och anpassat till butiken, men vilka produkter ska man välja och vad bör man tänka på när man ska välja leverantör av butiksbelysning? Den första frågan man bör ställa sig är: Hur länge önskar jag att min belysningsanläggning ska vara i drift?
Ett butiks- eller kedjekoncept har normalt livscykler på mellan 8 till 15 år. Det betyder att belysningsanläggningen bör leva lika länge, om inte längre. Som med andra varor får man i regel det man betalar för. Detta gäller även också inom belysning. Det finns produkter i alla prisklasser med olika kvalitet och livslängd. Priset speglar ofta tillverkningskostnaderna och kvaliteten på materialen som valts.
Livslängden är kopplat till följande:
Förmåga att avleda värme/kyla – detta har den största påverkan på en produkts livslängd
Kvaliteten på LED-chipen – sorteras efter MacAdam-skalan
Materialen som använts i tillverkningen
HUR BERÄKNAS LIVSLÄNGDEN PÅ PRODUKTERNA?
L och B parametrarna ger oss information om hur mycket ljus som är kvar efter en bestämd tid.
Denna «servicetid» är inte samma sak som slutet på produktens livslängd, men ger en indikation på hur mycket ljus som är kvar efter angivet antal timmar.
Vanlig «servicetid» är 50 000 timmar som betyder ca. 10-12 år beroende på användningstid per dygn.
L: Specificerar det kvarvarande mängd ljus i procent efter angiven livslängd.
Högsta kvalitetsnivå: L90
Medel kvalitetsnivå: L80
Lägsta kvalitetsnivå L70
B: Specificerar felutfallet i procent på LED som inte kan användas längre.
Högsta kvalitetsnivå: B10
Lägsta kvalitetsnivå: B50
I och med att ny standard har tagits i bruk kommer tillverkarna inte längre ange B parametern. Detta eftersom man vid noga analyser sett att skillnaden mellan B10 och B50 inte längre är så stor. Vi får därför framöver se L parametern som då också är mer kopplad till applikationen där produkten kommer användas.
LED ÄR LED, ELLER?
Man skall vara klar över att det finns stora skillnader i effektivitet mellan produkterna, alltså hur mycket ljus man kan få ut ur en armatur med minst möjliga effektförbrukning (lumen/Watt). Här är det stora skillnader bland produkter och dessa skillnader visar sig direkt på elförbrukningen. Investeringskostnaden kan också reduceras då man ibland behöver färre enheter då effektiviteten är bättre på vissa produkter.
Det är alltså stora skillnader på kvalitet inom LED-segmentet och en investering i en belysningsanläggning är inte nödvändigtvis en bra investering, om det sker på bekostnad av kvalitet.
Därför bör man vara klar över dessa parametrar och beräkning av livslängd innan man genomför en investering. Prata med seriösa aktörer på marknaden så ökar chansen markant för att du får ett belysningsanläggning som fungerar under lång tid framöver.
Vill du veta mer om hur rätt ljussättning kan förbättra din butik? Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation.